Friday, February 11, 2011

Hebatnya ujianMu..indahnya HidayahMu

Hebatnya ujianMu..indahnya HidayahMu

Dengan hidayah darimu Ya Allah..aku bingkiskan apa yang terbuku di hati sekian lama..
Maafkan aku sahabat,,jika sejak akhir-akhir ini aku kian jauh darimu..
Maafkan aku kiranya apa saja yang aku lakukan ini menimbulkan tanda tanya yang tak mampu kamu luahkan secara bersemuka..
Biar ku rungkaikan satu persatu yang terjadi padamu teman..moga kalian tahu bahawa besarnya rahmat yang Allah kurniakan padaku..betapa tingginya nilai suatu yang dinamakan hidayah dari Allah..

Hari ini..kamu menanyakan lagi soalan serupa..
“kenapa pakai ni..??”,sambil menunjuk kepada sarung lengan yang ku pakai..
“tak panas ke pakai ni..??,sambil menunjuk kepada sarung kakiku pula..
Maafkan aku sayangku kerana aku tak mampu memberikan jawapan kepada setiap persoalanmu itu..kerana aku tahu..kamu mengenaliku sebagai seorang yang sepertimu..bukan niatku untuk memburukkan gaya hidupmu..tidak sama sekali..namun,kamu perlu tahu bahawa aku sebenarnya bukanlah sepertimu..pertama kali ku belajar keluar malam bersama ahli kelab di salah sebuah kedai makan di area berdekatan nyata bukanlah kali terakhir..
Ianya disusuli dengan perkara yang sama berulang kali..bahkan tak sampai setahun..aku sudah mula belajar balik ke hostel tika orang lain mula bangun untuk tahajjud..tika orang lain sedang sibuk menyebut nama Tuhan..tika para malaikat mula turun ke bumi untuk mencatat amalan..betapa jahilnya aku wahai sahabat..betapa bodohnya aku..sanggup menggadaikan waktu2 yang cukup berharga itu demi menambah kemurkaan Tuhan..

Sahabatku..kau perlu tahu..bahawa setiap kali aku mengulangi perkara itu..air mata kekesalan pasti segera jatuh mengenangkan keluarga yang memasang harapan supaya aku belajar..namun,apa yang aku lakukan ini telah tersangat2 terpesong dari gaya hidupku sahabat..terpesong dari didikan ibu ayahku.walhal..sampai kini jua pun..aku masih belum menceritakan apa yang terjadi padaku ini..pastinya mereka menganggap aku masih lagi seperti dulu.seorang yang patuh pada ajaran agama..berdosanya aku..yang pada dasarnya telah mencurangi harapan ibu ayah..

Sahabatku..aku sedar bahawa setiap manusia itu dilahirkan dengan cara yang berbeza.aku menghormatimu sebagai sahabat..namun cukuplah sekadar tidak lebih dari itu.kerana aku sesungguhnya tidak mampu untuk berdiri dalam kelompokmu..persahabatan bukanlah satu sebab untuk aku masuk ke dalam hidupmu.

Sahabat yang kucintai..
Biar ku ceritakan padamu betapa sayangnya Allah padaku..
Pada suatu hari tatkala aku sedang menunggu bas untuk pulang bercuti..Tuhan mengirimkan cintanya padaku dengan menemukan aku dengan teman yang pernah sama2 berjuang denganku..aku tersentak dengan pertemuan yang cukup bermakna itu,meskipun tidaklah selama mana.nyata..teman yang dulunya boleh ku katakana sebagai seorang yang terlibat dengan bermacam-macam masalah disiplin..seorang yang tidak bertudung..tapi kini yang berdiri di depanku adalah seorang muslimah sejati yang lengkap dengan jilbab dan jubah labuh..pertemuan apakah ini??ketika aku melihatnya sebentar tadi..dia sedang duduk ditepi sebuah tiang sambil mulutnya lancar menyebut ayat-ayat Allah.sambil tangannya memegang sebuah buku kecil yang kukira Quran yang bersaiz kecil yang lengkap dengan terjemahannya..

Aku tiba-tiba merasa cukup malu tika memandang wajahnya yang cukup jernih dengan pancaran nur dan disinari dengan bekas2 wuduk yang nyata tak pernah lekang dari dirinya.Ya Allah Yang Maha Memberi Petunjuk!!jika dulu aku adalah antara pelajar yang bertudung labuh..menghabiskan sisa2 masa yang ada dengan bertadabbur di masjid..mengimamkan setiap solat hajat setiap kali selepas Isyak..namun apa yang terjadi padaku kini??nyata..temanku itu juga cukup terkejut dengan perubahanku..pertemuan ini memberikan aku tamparan yang maha hebat.Ingin sekali pada waktu itu rasanya aku tanggalkan saja pakaian ku yang sendat dan digantikan dengan bju yang lain.ingin saja aku tarik ke bawah tudung yang tadinya aku ikat tinggi2 itu..

Aku cepat tersedar bahawa sesungguhnya Allah sayang akan ku..meskipun sudah banyak janji yang aku mungkiri..namun Dia tetap memberiku hadiah yang tak ternilai harganya.HIDAYAH!!

Sampai saja di rumah..aku terus menceritakan kisah pertemuan itu kepada ibuku..tak ku sangka..nasihat dari ibuku yang selama ini seolah2 cuba menutup mata dengan gaya pakaianku berubah sama sekali.ya..kini ibuku menasihatiku agar pandai menjaga diri. menjaga diri dengan pergaulan,pemakaian,dan sebagainya.aku kembali teringat akan suatu kisah di dalam buku yang ku baca.katanya..”jika anda sendiri tidak menghargai diri anda dengan menutup aurat dengan sempurna,jangan sesekali berharap agar orang lain menghormati anda..”nah!!inilah sebenarnya punca kehanyutanku.bukan kerana sahabat atau sesiapa tetapi kerana diriku sendiri..aku yang sengaja membutakan mata,menulikan telinga dengan perintah Allah. Kerana aku yang sudah mula lupa untuk menghargai diri sendiri..

Sedangkan aku tahu..bahawa wanita yang beruntung adalah ibarat epal yang tumbuhnya tinggi di atas pokok.sehingga tak bisa di sentuh oleh tangan2 sang kumbang yang penuh dengan racun berbisa. Terhijab oleh rimbunan daun dan dahan..namun rasa epal itu luar biasa manisnya kerana keasliannya yang terpelihara.. subhanallah!!!

Bak kata pepatah..lautan mana yang tak bergelombang
Bumi mana yang tak di timpa hujan..begitulah falsafah untuk setiap dugaan yang sentiasa mengiringi perjuangan..bagi mereka yang masih tidak memahami keadaan diriku ini..aku sesungguhnya tak menyalahkan kalian..ambillah sedikit masa untuk menyelami hatiku ini.maafkanku kawan2..andainya perubahan ini menjarakkan persahabatan kita. Bukanlah niatku untuk menjauhkan diri..tapi sesungguhnya syariat sudah membataskan pergaulan antara kita.cukuplah sekadar kita bertemu dalam kalangan teman2 yang lain di tempat yang tak bisa menimbulkan fitnah.aku sesungguhnya tidak akan ulangi lagi apa yang pernah aku lakukan suatu ketika dulu.janganlah lagi kamu bertanya mengapa kerana jawapannya telah aku terangkan padamu bahawa aku ingin lari dari dosa yang pernah aku lakukan itu.cukuplah sekali aku mencabar janji Tuhan..

Ya Allah Ya Rabbi..bantulah aku..pimpinlah aku..bimbinglah aku..semoga cinta kepada Yang Esa mampu memenuhi segenap jiwaku sehingga aku tak lagi mengharapkan cinta daripada manusia. Ingatkanku bahawa aku sudah bertunang dengan maut yang pastinya bila2 masa saja akan datang menjemput..teguhkan hatiku Ya Allah tika mendengar mereka bercerita tentang cerita terbaru yang baru saja ditayangkan di pawagam..kuatkan hatiku Ya Ilahi..tika mereka bercerita tentang merdunya suara mereka mengalunkan lagu2 cinta di dalam bilik2 kecil di pusat karaoke..lindungi hatiku Ya Rahman tika mereka sibuk bercerita tentang lelaki2 yang menghantar pesanan ringkas sms..atau lelaki yang menegur mereka dalam facebook....ingatkan aku Ya Rahim…untuk menjaga perasaan maluku padaMu Yang Maha mengetahui..sedarkan aku dengan pedihnya siksa api nerakaMu yang maha pedih..

Semoga seandainya mereka membaca apa yang aku coretkan ini..mereka pantasnya mengerti bahawa aku hanyalah manusia biasa yang lemah dan sedang cuba memperbaiki diriku..ampunkan aku Ya Allah..maafkan aku teman..ku harap kau mengerti..=)

Ya Allah..
Kuatkan hatiku..
Teguhkan imanku..
Lapangkan dadaku..
Lindungi aku Ya Allah..
Dari segala bisikan halus yang sering menghalangi perjalan berliku ini..

Ya Rabb..
Kiranya cintaku padamu telah semakin surut..
Engkau alirkanlah kembali sungai ketenangan dan kenikmatan itu
Engkau sedarkanlah aku dengan kehebatan dan kekuasaanMu
Agar aku tidak lagi mempunyai sebab lain untuk terpaut pada keindahan duniawi yg nyata cukup membutakan mataku
Agar nanti tidak ada suatu pun yang bisa menghalangi aku dari menggantungkan segenap jiwaku..hatiku..kepercayaanku..cintaku..rinduku..hanya padaMu..
Ameen Ya Rabbal A’lamin

No comments:

Post a Comment