Wednesday, December 22, 2010

~dengan hikmahMu aku kembara~

BISMILLAH..ALHAMDULILLAH..

Syukur pada Yang Maha Mengasih..pada Yang Maha menyayangi..

Tuhan..kiranya apalah dayaku sebagai hambaMu yang maha lemah ini, tanpa petunjuk dan dorongan dariMu..andainya ini jalan hidup yang terbaik buatku..keluargaku.dan semua saudaraku..maka hanya padaMu aku pohon kekuatan..namun..seandainya ini jalan yang bakal menyesatkanku..Kau pimpinlah aku Ya Allah..menuju jalanMu yang lurus..aku pasrahkan segenap jiwaku..hatiku pada Kau Yang Maha Berkuasa..jauhkanlah hatiku pada perkara yang akan mengurangi cintaKu terhadapMu…dekatkanlah hatiku ini pada jalan-jalan yang kau Redhai..sesungguhnya hanya keranaMu aku hidup..dan padamu jua aku kembali..DENGAN HIKMAHMU AKU KEMBARA…


Alhamdulillah..pengembaraan 5 hari di UTHM baru saja selesai..kemenangan UiTM di dalam pertandingan DEBAT DI RAJA 2010 adalah penutup tirai untuk setiap perjuangan bagi tahun ini..bagi kakak2 dan abang2 yang mana telah memperjuangkan kemahiran dan bakat mereka sehingga ke titisan yang terakhir..berbanggalah kerana perjuangan anda pada hari ini akan menjadi kenangan yang tetap akan dikenang sehingga 10 generasi yang akan datang..buat mereka yang baru saja mengatur tapak di dalam kelab ini seperti saya..pastikan harapan dari mereka tidak di sia-siakan..


Buat mereka yang masih lagi keliru terhadap perjuangan saya ketahuilah bahawa setiap yang berlaku adalah ketentuan dariNya..semua ini berlaku tanpa pernah kita minta..namun..dek kerana saya percaya,setiap ketentuan dari Allah itu pasti ada hikmahnya,maka buatlah yang terbaik di dalam setiap perkara yang sedang kita hadapi..harungi setiap dugaan dengan menyandarkan segala-galanya kepada Maha Pencipta..semoga segalanya akan mengundang keberkatan dari Yang Maha Esa.


Mum n dad..
Tika anakanda mengutuskan untuk menyertai kelab orator ini pada 21 Disember 2010, pukul 6 pagi..selepas sesi post mortem..dengan deraian air mata..anakanda sedar bahawa anakanda bakal memikul tanggungjawab yang maha berat..bakal mengharungi dugaan yang maha hebat..namun..kiranya setiap perjuangan memerlukan pengorbanan..hanya restu darimu yang anakanda pohonkan.restui perjuangan anakanda dalam medan penuh cabaran ini.sesungguhnya ketahuilah ayahbonda..bahawa apa yang anakanda lakukan ini bukan hanya untuk suka-suka..bukan kerana mengejar populariti semata-mata..namun kerana inilah yang membuat anakanda menjadi dewasa..matang berbicara..pasrah pada takdir yang menentu segalanya..



Pada 22 Disember 2010, pukul 10 pagi,
Pertemuan yang tak disangka dengan seorang pensyarah kejuruteraan awam UTHM bagai hadiah yang amat berharga dari Yang Maha Esa..Alhamdulillah..pertemuan itu bagai merungkai segala dilema..Ya Allah..Ya Rahman..Ya Rahim..aku bersyukur padamu di atas pertemuan ini..pertemuan ini bukan sahaja bakal membuka lembaran baru dalam sejarah hidupku..namun turut menyedarkan aku bahawa sesungguhnya Tuhan tak pernah meninggalkan kita..walau sejauh mana kita berlari..setinggi mana kita berdiri..Tuhan sentiasa ada disisi.beliau sesungguhnya telah menyedarkan bahawa setiap perjuangan itu ada harganya yang tersendiri. Biarlah kita kehilangan kemewahan..cinta ..atau apa saja asalkan cinta Allah itu sentiasa ada untuk kita..meskipun dianggap hina,dicaci..dicerca di mata manusia..biarlah..asalkan pandangan Tuhan tidak pernah luput darimu.Cinta Allah tidak pernah berkurang untukmu..

kata beliau ‘jagalah akhlakmu..adabmu..kerana sesungguhnya kamu adalah seorang yang berilmu..biarlah segala-galanya seiring dengan ilmu yang kau ada..saya telah mendidik anak saya dengan penuh kasih sayang..saya tatang bagai minyak yang penuh.namun,suatu hari nanti..saya terpaksa lepaskan anak saya kepada orang yang berilmu seperti kamu..anak saya akan menimba ilmu dari kamu..namun,cuba fikir..bagaimana hati seorang ibu yang mendidik anaknya dengan baik..tetapi tiba-tiba terpaksa menyerahkan anaknya kepada mereka yang tak pernah tahu dosa pahala..berkecainya hati saya sebagai seorang ibu yang mahu melihat anaknya dewasa dengan didikan yang sempurna..namun terpaksa berhadapan dengan ilmuan yang berjaya namun cetek pengetahuan agamanya..’


‘jagalah ususmu..kerana usus itu perlu diisi dengan makanan..rezeki yang kamu peroleh secara haram akan membentuk darah daging yang gelap dengan nur dari Allah..sedangkan kita adalah insan yang lemah yang setiap denyut nadi kita perlukan Allah.maka bila hati sudah kotor.bagaimana hidayah dari Allah itu akan datang??’


Dan yang terakhir..nasihat beliau..’pilihlah lelaki yang baik untuk zuriatmu..lelaki yang tak pernah membelakangkan Allah dalam setiap langkahnya.lelaki yang sentiasa patuh pada oang tuanya..dan lelaki yang boleh memimpinmu kearah syurga Allah..maka adikku..segalanya bermula darimu sendiri.jika kau seorang yang beriman maka semestinya kau akan bertemu dengan lelaki yang beriman.ingatlah janji Tuhan bahawa lelaki yang baik hanya untuk wanita yang baik.Allah tak pernah memungkiri janji..berpeganglah pada janji itu adikku...sesungguhnya kita hidup hanya sekali.selagi nyawa dikandung badan..selagi itulah taubat kita akan diterima..berapa ramai orang yang dilahirkan dari keturunan agama..sekolah agama..bertudung labuh..tetapi akhirnya murtad kerana taksub dengan dunia..berapa ramai yang sepanjang hidupnya tak pernah solat..bergelumang dengan maksiat..tetapi akhirnya berpurdah menghijab diri..segala-galanya terserah padamu adikku..awasilah setiap pergerakanmu.usah diikut jalan-jalan songsang yang akan mengundang dosa.tetapi pagarilah dirimu dengan sifat malu pada Allah yang sentiasa memerhatimu..’

Sesunnguhnya dariNya kita datang..dan kepadaNya kita kembali..SEKIAN

No comments:

Post a Comment