Monday, December 31, 2012

selamat datang 2013

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Alhamdulillah, kita masih lagi diberi peluang untuk bertemu 2013. Segala Puji bagi Allah yang Maha Menghidupkan, Maha Tahu, Maha Mendengar. Ingatan untuk diri, ini adalah tahun perubahan. Menyedari hakikat manusia yang tidak sempurna, namun atas kasih sayang dari Allah, Dia mengurniakan kepada kita akal untuk berfikir, bermuhasabah diri, dan mentarbiyah diri.

10 Perkara yang perlukan perubahan

1) Jangan berjanji jika tak pasti utk ditepati. Dari sekecil-kecil perkara sehingga ke sebesar-besar perkara.

2) Tinggikan maruahmu. Perlu lebih tegas dalam berurusan dgn mana-mana lelaki

3) Jangan terlalu mudah memberi harapan kepada sesiapa.

4) Prihatin terhadap orang sekeliling. Sentiasa ambil berat terhadap ahli keluarga dan kawan2.

5) Kurangkan sebarang perbualan yang tidak penting dgn yang bukan mahram tak kiralah walau dengan apa cara sekalipun.

6) Berpegang teguh pada prinsip sebagai wanita Islam.

7) Tak perlu berjumpa atas dasar yg tak penting dgn bukan Mahram

8) Kurangkan melangkah masuk ke tempat2 yang boleh melalaikan dari mengingati Allah

9) Yakin diri dalam membuat keputusan. Istikomah dlm melaksanakan solat sunat Istikhoroh

10) Jangan mainkan perasaan orang lain.


Aku memohon ampun Ya Allah, Maha Penerima Taubat,
Aku memohon ampun Ya Allah daripada segala dosa,
Tambahkan kepadaku ilmu yang berguna,
Berikanlah aku amalan yang dimakbulkan,
Kurniakan kepadaku rezeki yg meluas,
Terimalah taubat kami dgn taubat nasuha…


10 Perkara yang Ingin dicapai

1) Istikomah dalam menutup aurat, solat awal waktu, baca AlQuran dan tafsir setiap hari, Puasa sunat, solat sunat bila berkesempatan

2) Nak pakai sarung lengan, sarung kaki, tudung besar bidang 50, n baju yang labuh2 je sepanjang tahun secara istikomah.

3) Istikomah dlm mentarbiyah dan bermujahadah diri sendiri sebelum tidur
4)Nak mengenali Allah dgn lebih dekat, dan menyintaiNya sepenuh hati

5)Bahagiakan semua orang walau dgn apa saja cara

6)Mempersiapkan Roh, Jasad, dan Akal dalam menghadapi alam perkahwinan

7)Semoga Allah mempercepatkan jodoh dgn hambaNya yg soleh, berjihad di jalanNya, yang dapat membimbing ke syurga.

8)Belajar masak, uruskan rumah tangga.

9)Belajar bwk kereta.

10)Belajar utk menerima pendapat orang lain dgn berlapang dada.


Saya seorang yang tidak sempurna. Nasihatilah saya, tegurlah silap saya, bimbinglah saya Ya Allah, kerana saya juga hanyalah hamba yg takkan lari dari melakukan kesilapan.

No comments:

Post a Comment