Thursday, March 28, 2013

Manisnya ujianMu

Bismillahirrahmanirrahim…

Sara membelek helaian demi helaian kitab suci yang sudah lama tidak dibuka. Perlahan – lahan airmatanya mengalir tatkala memikirkan betapa lama dia tidak menyentuh mushaf itu. Entah mengapa, ingatannya kepada arwah ayahnya pada pagi itu membawa hati nya kembali dekat dengan Tuhan. Di atas sejadah yang masih lagi terbentang di tepi katil itu, dia membaca perlahan-lahan surah As-sajadah yang pernah suatu ketika dahulu menjadi surah kegemarannya..

Surah As-sajadah yg menceritakan tentang bagaimana penciptaan adam dan keengganan Iblis utk tidak sujud kepada adam, diceritakan secara terperinci. Hati sara menjadi takut memikirkan siksaan Allah utk manusia yang sombong dan angkuh. Jiwanya tersentap. Sejak kebelakangan ini, dia kerap kali bermimpi berjumpa dengan arwah ayahnya. Ayahnya menangis dan merayu supaya dia menutup aurat. Sara hanyalah gadis biasa yang tidak biasa bersosial. berbeza dengan remaja2 lain yang sebaya dengannya, sara lebih memilih utk bersederhana. Namun, hatinya masih belum terbuka utk menutup aurat dengan sempurna.

Bagaimanapun, mimpi yang berterusan menghantuinya itu membuat dirinya gerun. Bukan dia tidak pernah berusaha utk menutup aurat. Sejak di sekolah menengah, dia telah mula mengenakan tudung labuh. Namun, mungkin kerana iman yang sentiasa turun naik parasnya, akhirnya berjaya memperdaya dirnya. Keadaan sebegini berlaku berkali-kali. Membuat dirinya ‘serik’ utk berubah. Sehinggalah, dia terbaca akan sepotong ayat yang bunyinya lebih kurang begini : “berapa banyak pun dosa yang kita lakukan, selagi kita bertaubat, Allah tetap akan menerima taubat kita, selagi kita tidak syirik kepadaNya “.

Subhanallah!! Begitu sekali kasih sayang Allah bagi hambanya. Kali ini, Sara pasrah. Biarlah apa orang kata. Sekurang-kurangnya, dia masih diberi peluang utk bertaubat. Maka malam jumaat itu menyaksikan seorang hamba yang menghadap Tuhannya dengan penuh keinsafan dan air mata tanda syukur kerana dibukakan pintu hati utk sekali lagi membetulkan kesilapannya. Sara mendirikan solat sunat taubat dan solat sunat hajat agar ditetapkan iman. Dia kini sedar. Tidak ada lagi alasan untuknya terus berpaling daripada sinar hidayah Allah itu.

Malam itu, dia tertidur di atas sejadah sambil memeluk sebuah tafsir al Quran yang dibeli setahun lalu. Tenang. Sungguh tenang hatinya saat itu. Kemanisan yang dirasai dengan keyakinan adanya Tuhan yang tak pernah biarkan dia keseorangan.

Pada keesokan harinya, sara sedar, yang dia harus melakukan suatu perubahan. Dia mula mencari kembali stoking dan sarung lengan yang pernah suatu ketika dahulu disimpan saja di dalam almari. Dengan air mata yang masih lagi basah, dia bertekad di dalam diri, bahawa apa saja yang dia lakukan kini hanyalah utk Allah. Tak cukup dengan perubahan fizikal, sara sedar bahawa dia juga harus mempersiapkan rohani untuk tetap istikomah. Dia teringat akan kata2 profesor Dr muhaya : “manusia itu bergantung kepada apa yang mereka baca, apa yang mereka dengar, siapa yang mereka pilih utk berkawan dan sebagainya.”maka, dia perlu lakukan sesuatu. Lalu dia menarik kerusi dan duduk dihadapan laptop. Pantas saja jari-jemarinya menekan butang “delete” semua lagu2 inggeris yang pernah dibanggakannya dahulu. Semua cerita2 yang melalaikan, dan apa saja yang berpotensi mengubah dirinya terus dipadam daripada laptopnya.

Sejam kemudian, dia sudah boleh menarik nafas lega. Syukur, Allah mempermudahkan segala urusannya. Tidak sampai setengah jam, dia berjaya memuat turun zikir2 terapi, forum2 majlis ilmu, lagu2 yang tidak melalaikan dan apa saja yang dirasakan dapat membantu menguatkan hatinya. Drastik? Ya.. perubahan itu terlalu drastic. Namun, siapa dia untuk menolak takdir, tatkala Allah berkata Jadilah, maka tidak ada apa pun yang blh menghalangnya.

Begitulah kuatnya cinta daripada Maha Pencipta. Maka, dia mula memperbaharui doanya agar dikuatkan hati, dalam menempuh segala ujian. Jika dulu, berdoa adalah perkara yang amat jarang dibuat, kini.. biarlah ianya menjadi suatu perkara yang ditunggu-tunggu. Seorang teman pernah menasihatkannya suatu ketika dahulu : “tak susah utk berubah. Yang susah adalah mendidik diri utk terus istikomah dengan perubahan yang kita lakukan. Allah menyukai amalan yang seikit tetapi berterusan drpd amalan yang banyak namun jarang2 saja dilakukan. “ kini dia sedar. Apa yang diberitahu itu amat benar. Sara tidak mahu nikmat ketenangan yang diberi Tuhan itu hanya sekejap saja. Maka dia bertekad smbil berdoa. Sampai mati, dia akan tetap begitu..tidak ada apa lagi yang blh menariknya kembali seperti dulu.

Semakin kuat ujian yang dihadapi, semakin kuat cinta dan keazamannya utk berubah. This is a new SARA!!
Bersambung ke part 2…

No comments:

Post a Comment